نقش سیگما فاکتورها در بیان ژن های ویرولانس
نیازمندی آزمایشگاه های ایران (لب تل)
اخبار استخدامی آزمایشگاه، خرید و فروش مواد و تجهیزات آزمایشگاهی
درباره وبلاگ


به سایت نیازمندی آزمایشگاه های ایران (لب تل) خوش آمدید.
نويسندگان

نقش سیگما فاکتورها در بیان ژن های ویرولانس

مقدمه: پلیمراز شامل 5 زیر واحد پلی پپتیدی است دو زیر واحد آلفا کاملا یکسان و دو زیر واحد دیگر بتا و بتاپریم (β و́β) از نظر اندازه یکسان ولی از نظر ساختمانی تفاوتهایی دارند و همچنین حاوی زیر واحد اومگا ) ω( می باشد. این مجموعه قادر هستند تا به طور مستقل مرحله طویل سازی و خاتمه رونویسی را انجام دهند ولی توانایی شروع رونویسی را ندارند. آغاز رونویسی توسط این مجموعه نیاز به زیر واحد دیگری به نام سیگما فاکتور دارد. این واحد همراه با کور RNA پلی مراز هولوآنزیم را تشکیل می دهند. 
بنابراین تفاوت اصلی آنزیم کور  و هولوآنزیم در وجود یا عدم وجود فاکتور سیگما است. مطالعات مشخص کرده که کور RNA پلی مراز اختصاصی عمل نمیکند به این مفهوم که کلاسهای ژنی را تشخیص نمیدهد. هم چنین قادر به تشخیص رشته الگو از غیر الگو نبوده و نمی تواند از DNA دست نخورده و سالم رونویسی انجام دهد. همه ی این تفاوتها نشان میدهد فاکتور σ در اختصاصی عمل کردن آنزیم نقش دارد بهمین دلیل نام آنرا σ گذاشته اند که معادل S انگلیسی از Specificity یا اختصاصیت میباشد. باکتری ها حاوی انواع مختلفی از فاکتورهای سیگما می باشند که دارای نقش تنظیم کننده بوده و قادرند مناطق مختلفی را بر روی رشته DNA تشخیص دهند. وجود انواع فاکتورهای سیگما در باکتر یها را می توان مربوط به روش های مختلف بیان ژن ها در شرایط مختلف مانند اسپور سازی، واکنش در برابر شوک های حرارتی و یا تکثیر باکتریوفاژ دانست.


زیر گروه3.1 سیگما فاکتورهای تاژک
بیشتر باکتری هایی که متحرک هستند اندام خارجی فلاژل را دارا می باشند که سلول را در جهت هایی که توسط سیگنال های حسی مختلف القاء می شود سوق می دهد. بیشتر از 50 ژن که در 3 کلاس تقسیم می شوند در شکل گیری عملکرد تاژک اشریشیا کولی و سالمونلا تایفی موریوم نقش دارد. در بالای ژن کلاس 1 تاژک ژن های flgD و flgC قرار دارند که رونویسی از ژن های کلاس 2 را به طور مثبت کنترل می کنند. ژن های کلاس 2 اجزاء مورد نیاز در مراحل اولیه ساخت جسم پایه تاژک، سیگما فاکتور FlgM و FliA، کد می کند. FliA یا سیگما 28 برای بیان پروتئین های تاژک کلاس 3 مورد نیاز هستند که این پروتئین ها موجب سرهم کردن فیلامنت و ژن هایی عمل کننده در مجموعه ژنی کموتاکسی در انتروباکترهای مختلف می شود. FliA به طور منفی توسط FliM کنترل می شود .

 

زیر گروه 3.4-سیگما فاکتورهای مرتبط با تولید اسپور

در پاسخ به شرایط نامساعد اکثر گونه های باکتریایی تحت تغییرات فیزیولوژی قرار می گیرند. تغییر شکل سلول باعث می شود تا در مقابل شرایط استرس مقاوم شده و به میزان زیادی فعالیت متابولیسمی آن کاهش پیدا می کند (شکل 4). بعضی از باکتری های ازجمله باسیلوس، کلستریدیوم و استرپتومیسس ها اسپورهای با مقاومت بسیار بالا تولید می کنند. این تغییر باعث می شود تا ژنوم در شرایط نامساعد محافظت شود.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: